Kad mūziķi izdod kārtējo ierakstu, tad parasti viņi runā par to kā nākamo savas attīstības „pakāpienu”. Ģitārista un komponista Matīsa Čudara gadījumā šis pirmais „pakāpiens” ir izdevies gana augsts. Varētu teikt, ieraksts „Melancholia” ir nozīmīgs notikums 2012. gada Latvijas mūzikas dzīvē, tomēr „Matiss Cudars Quartet” internacionālais sastāvs un tā darbība nekādi neiekļaujas šajā vidē. Eiropas un Skandināvijas džeza klubi, Amsterdama (vietas, kur satiekas izcilākie pasaules džeza mūziķi)  – lūk, šīs mūzikas dabiskā vide.

„Matiss Cudars Quartet” dalībnieki ir :  Matīss Čudars — ģitāra, Toms Rudzinskis — saksofons, Lennart Heyndels — kontrabass (Beļģija), Niels Engel — bungas (Luksemburga). Katrs no viņiem ir talantīgs un radošs mūziķis un viņiem ir paveicies, ka šajā kvarteta sastāvā ir iespēja izpausties visiem dalībniekiem.

Protams, ir skaidri dzirdamas muzikālo autoritāšu ietekmes visu četru mūziķu spēles manierē, jo  viņi  vēl ir tik jauni. Tomēr šādas ietekmes es novēlētu katram. Kvarteta spilgtākais akcents  ir Toma Rudzinska saksofons, kurš kā vienīgais pūšamais instruments izteiksmīgi spēlē galvenās tēmas.  Tēmu autors Matīss Čudars ar savu ģitāru rotaļīgi izspēlē gan sapņainu liriku, gan mežonīgus skaņu mutuļus.  Ja mūzika ir mākslas veids, kas īstenību atveido skaņu tēlos, tad klausoties to, varam iztēloties kāda tā ir Matīsam un viņa grupas biedriem.

Kaut arī diska kopējā noskaņa ir ziemeļnieciski atturīga, tajā ir izmantots iespaidīgs mūzikas izteiksmes līdzekļu arsenāls. Piemēram, tādas meditatīvi mierīgas skaņu „gleznas” kā „Lan”, „Lia”, „Cho”. Es tās dēvētu par mazām prelūdijām, kuru uzdevums ir sagatavot klausītāju nākamajam izvērstajam skaņdarbam, piemēram, „Mist Of Banff”. Politonālas harmonijas, lauzti ritmi, drosmīgi aranžējumi, jocīgas sekvences u.t.t. Īpaši skaista man šķiet kompozīcija „The Dancer”, kuras tēma trijdaļu taktsmērā „pielipa” un neatgriezeniski palika atmiņā. Savukārt, „Our Little Secret” ar savu filozofiski romantisko noskaņu atgādināja kaut ko no E. Grīga dziesmu cikla „Pērs Gints”. Albuma dramatiskās kulminācijas punkts ir  skaņdarbs „Biking Under The Violet Sky”. Improvizējot tā harmoniju, Matīss un Niels ieliek mūzikā visu savu enerģiju. Katrā ziņā mūzikas gardēžiem „Melancholia” ir laba deserta porcija. Diemžēl  šis ieraksts nav nominēts Latvijas mūzikas ierakstu gada balvai džeza mūzikas kategorijā. Tā  šogad ir diezgan tukša.

  1. Profile photo of admin
    admin says:

    Ģirt, ļoti labs pieteikums kā jazzmusic.lv jaunajam redaktoram un autoram. Priecājos, ka piekriti pamēģināt.
    Cik reizes noklausījies? Rodas iespaids, ka reizes 5 vismaz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


*