Sestdien Rīgas Kongresu namā notika ilgi gaidītais “Pat Metheny Unity Group” koncerts. Neticamais fakts, ka viens no visizcilākajiem mūsdienu pasaules džeza ģitāristiem ir iekļāvis savā koncertturnejā Rīgu, viennozīmīgi ir Rīgas Ritmu un Māra Briežkalna darbības nopelns. Kā jau iepriekš tika solījuši pasākuma organizatori, koncertā tika izmantotas arī robotizētās pudeļu ērģeles un marimba, kuras 2009. gadā tika radītas speciāli pēc Peta Metīni pasūtījuma viņa projektam “Orchestrion“. Šos  neparastos akustiskos mūzikas instrumentus, kurus darbina mehanizēta robotu sistēma var pieslēgt gan pie sintezatora, gan pie ģitāras.

Koncerts sākās ar hrestomātisko Māra Briežkalna uzrunu, pēc kuras, vētrainām ovācijām sagaidīts, uz skatuves uznāca pats mākslinieks ar savu slaveno 42 stīgu Pikasso ģitāru. Netērējot laiku viņš sāka spēlēt. Jāpiemin, ka šādā veidā viņš parasti iesāk savus koncertus, kad uz Pikaso ģitāras spēlētais solo ir pirmā skaņdarba ievads, kura laikā uz skatuves iznāk pārējie mūziķi, ar savu spēli pievienojoties Petam Metīni. Nomainot Pikaso ģitāru pret džeza ģitāru, koncerts turpinājās. Nav vienkārši aprakstīt mūziķu virtuozitāti, kur izvērstajos skaņdarbos ar solo partijām piedalījās visi  “Pat Metheny Unity Group” dalībnieki. Saksofonists Chris Potter šajā grupā spēlēja ne tikai saksofonu, bet arī klarneti, flautu un akustisko ģitāru. Atmiņā palikušas emocionāli skaistas saksofona saspēles ar Peta Metīni ģitāru. Kontrabasists Ben Williams mainīja savu instrumentu pret basģitāru, bet multinstrumentālists Giulio Carmassi ar taustiņu starpniecību spēlēja ne tikai sintezatoru, bet arī marimbu un pudeļu ērģeles. Savukārt, bundzinieks Antonio Sanchez bungas mainīja pret kahonu. Koncerta repertuārā bija iekļauti skaņdarbi gan no iepriekšējo gadu Peta Metīni daiļrades, gan no jaunā albuma „Kin (-)”. Ir pilnīgi skaidrs, ka Petam Metīni nevienam nav jāpierāda, kas viņš ir un kā viņš spēlē savu mūziku. Viņš dara to kas viņam patīk, pats to izbaudot.

Jānovērtē lieliskā skaņas kvalitāte, kā arī katram skaņdarbam pārdomātais gaismas šovs un videoprojekcijas. Viss bija visaugstākajā līmenī. Kā man pastāstīja koncertā rīkošanā iesaistītie cilvēki, pudeļu ērģelēm katrā pudelē iepildītais īpašais šķidrums, kurš neiztvaiko, garantē precīzu skaņas intonāciju. Turklāt pie katras pudeles pievienotā gaismas diode spēles laikā norādīja, kura pudele tiek atskaņota. Koncerta laikā no malas raugoties, šīs gaismas līdz ar akordu maiņu veidoja dīvainas rakstu zīmes, kas provocēja domāt, ka ar mūzikas palīdzību klausītājiem tiek nodots kodēts ziņojums, kura nozīmi spēj saprast tie, kuri zin pareizo kodu. Bez Pikaso un džeza ģitāras, Pets Metīni izmantoja arī savu midi ģitāru, kuru spēlēja ar savu iemīļoto trompetes toni, kā arī akustisko metāla stīgu instrumentu, izmantojot to pārsvarā ritma spēlei. Koncerta laikā viņš runāja maz. Iepazīstināja publiku ar ansambļa dalībniekiem un koncerta repertuāru. Pauzes starp skaņdarbiem bija minimālas. Protams, ka koncerts bija lielisks, baudījums pārsniedza gaidīto. Ovācijas bija mūziķu cienīgas un kā „koncerta piedeva” tika atskaņots leģendārais skaņdarbs „Are You Going With Me?”. Skaņdarba minora tonalitāte, asiņaini sarkanais skatuves apgaismojums,  Peta Metīni mežonīgā improvizācija uz midi ģitāras, 2014. gada aprīlis, tas viss lika skaidri izjust mūsu laikmeta trauslumu, un to, ka gaisā visapkārt virmo globālas pārmaiņas, un vēl nevienam nav zināms, ko tās atnesīs. Skaidrs, ka šī mūzika publiku nokaitēja līdz baltkvēlei, liekot visiem celties kājās. Petam Metīnī nācās vēlreiz atgriezties uz skatuves, šoreiz vienam pašam, ar akustisko ģitāru un nomierināt satraukto publiku ar pirkstiem spēlētu mierīgu un skaistu tēmu.

Pēc koncerta izveidojās milzīga rinda pēc ģitārista autogrāfiem. Kā Mārim Briežkalnam pastāstīja Peta Metīni menedžments, – pēdējo reizi mākslinieks devis autogrāfus uz sava diska ir pirms 10 – 12 gadiem.

Fotogrāfs – Roberts Neilands

Leave a Reply

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


*