Autors: Māris Plūme

Kārlis Vanags ar Latvijas džeza mūziķiem uz skatuves

Māris Plūme: Kā tas viss sākās? Kāpēc saksofons?

Kārlis Vanags: Bērnībā domāju, ka visi cilvēki ir mūziķi, jo nāku no mūziķu ģimenes, kur visas sarunas vairāk vai mazāk bija par un ap mūziku. Kad sāku iet muzikas skolā klavieru klasē, sāku ar katru gadu vairāk un vairāk to visu neieredzēt. Visu laiku meklēju kādu iemeslu, lai uz turieni neietu. Pienāca mirklis, kad mani taisijās mest ārā no muzikas skolas, tad vecāki lika tomēr to pabeigt, bet varēju izvēlēties jebkuru instrumentu, lai man būtu interesantāk, tā nonācu pie saksofona.

M.P.: Kad sāki mācīties tieši džezu?

K.V.: Par tādu sakarīgu džeza mūzikas teorijas apgūšanu sāku interesēties Mediņu pēdējos kursos, taču pirmos ansambļus jau sākām ar draugiem veidot 13, 14 gadu vecumā, tas arī bija laiks, kad trombonists Andis Karelis bija izveidojis bigbendu “777”, kas zināmā mērā bija pamats visām tālākajām aktivitātēm, jo šis ansamblis bija vieta, kur es iepazinos ar pianistu Raivi Zandovski, bundzenieku Kasparu Kurdeko ar kuriem vēlāk sākām spēlēt un veidot dažādus sastāvus.

Kārlis Vanags

M.P.: Kādi ir Tavi lielākie līdzšinējie sasniegumi par kuriem pašam gandarījums?

K.V.: Katrs izdevies projekts ir liels gandarijums. Esmu priecīgs, ka ir izdevies izveidot pilna modernā sastāva bigbendu, kurš spēj darboties un piedzīvo ļoti strauju izaugsmi. Liels gandarījums ir par veiksmīgo “Silvesteri Orkesteri” sasdarbību ar vienu no labākajiem orķestriem Sinfonietta Riga Normunda Šnē vadībā projektā “Paralell Sounds”. Tā ir oriģinālkompozīciju programma, kuru komponējām un aranžējām kopā ar pianistu Ritvaru Garozu. Manuprāt liels sasniegums ir katrs izdevies koncerts, it īpaši tie, kuros ir stāvošas ovācijas.

Kārlis Vanags ar kaķi

M.P.: Kas patlaban aktuāls Tavā mūziķa dzīvē?

K.V.: Šobrīd galvā rosās vairākas idejas, kuras gribētos realizēt, tās gan vairāk attiecās uz aranžēšanu un komponēšanu. Viena no tādām būtu specifiska materiāla aranžēšana bigbendam ar solistiem, bet nu tas lai paliek vēl noslēpums.

Šobrīd ar džeza kvinteta “Silvesteri Orkesteri” dalībniekiem nodarbojamies arī ar to, lai vairāk būtu vietas, kur sanākt un spēlēt džezu, kaut vai tikai savam priekam. Veiksmīgi esam šādu projektu uzsākuši bārā/restorānā “Barons”, kur kopā ar brazīļu perkusionistu Tiago Loei rīkojam “Brazilian Jam Session”.

Kārlis Vanags spēlē elektronisko saksofonu

Kārlis Vanags

M.P.: Kas Tavuprāt ir džezs? Ar ko džezs atšķiras no citas mūzikas, kuras pamatā ir improvizācija?

K.V.: Man ir grūti atbildēt uz jautājumiem, kas attiecās uz mūzikas klasificējumu, jo neesmu nekad izjutis vajadzību kaut ko klasificēt. Manuprāt, improvizācija ir tikai viens no elementiem, kas raksturo džeza mūziku. Tai piemīt vēl tik daudz dažādi citi elementi kā harmonija, ritms, artikulācija, frāzēšana, kas padara to atšķirīgu un īpašu.

M.P.: Vai Tu interesējies arī par cita veida mūziku vēl bez džeza?

K.V.: Cenšos pēc iespējas vairāk gūt iespaidus arī no citu stilu mūzikas, kas varētu ienest kādas jaunas interesantas noskaņas manā mūzikā un spēlē. Diezgan daudz ir sanācis spēlēt akadēmisko skaksofonmūzikas repertuāru, tādā veidā iepazīstot šo mūzikas stilu. Katrs stils sevī ietver mūziku, kas rakstīta lielākiem vai mazākiem ansambļiem, tāpēc ļoti noderīgi ir papētīt dažādas partitūras.

Mūsdienu darbi bigbendam dažubrīd pēc apjomiem un sarežģītības pielīdzināmi akdēmiskās mūzikas darbiem simfoniskajam orķestrim.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

M.P.: Vai Latvijai ir savs rokraksts džezā?

K.V.: Domāju, ka par tādu vēl būtu pāragri spriest, jo ņemot vērā mūsu vēsturi, manuprāt, džezs Latvijā  pagaidām ir tikai vēl autiņos.

M.P.: Vai Latvijai (Baltijai) ir būtiski meklēt savu individuālo džeza skanējumu, kā tas, piemēram, ir izdevies Skandināvijai?

K.V.: Nedomāju, ka skandināvi to ir apzināti meklējuši, tas vienkārši ir laika gaitā izveidojies. Domāju, ka tāpat varētu būt arī Baltijā, tomēr tādā gadijumā mums būtu jābūt daudz vienotākiem ar mūsu kaimiņiem, jādalās ar idejām, bieži jāspēlē kopā. Vairāk šādu sadarbību esmu novērojis starp Igauņu un Somu mūziķiem.

M.P.: Kāds Tavuprāt ir labs džeza saksofonists, džeza mūziķis?

K.V.: Kā bigbenda vadītājs varu teikt, ka labam mūziķim jābūt tādam, kas ierodas laikā, uztur labu atmosfēru, labi pārvalda savu instrumentu, spēlē ritmiski un intonatīvi precīzi, spēj saspēlēties ansamblī, labi lasa no lapas.

Šīs elementārās īpašības citreiz varbūt ir pat svarīgākas nekā būt tikai ļoti labam improvizātoram.

M.P.: Kuri Tavuprāt ir šobrīd progresīvākie Latvijas džeza mūziķi, sastāvi?

K.V.: Manuprāt Latvijā ir samērā daudz ievērbas cienīgu džeza mūziķu un tikapat daudz jauni un talantīgi, kas varētu par tādiem kļūt, taču par sastāviem ar dažiem izņēmumiem būtu grūti ko teikt. Gribētos, lai vairāk mūziķi veidotu savus patstāvīgus sastāvus ar savu skanējumu, jo ansamblis savā ziņā ir tāda kā laboratorija, kur izmēģināt un realizēt savas idejas. Šādu darbības pricipu arī piekopjam kvintetā “Silvesteri Orkesteri”, kur man ir liels prieks muzicēt kopā ar lieliskiem mūziķiem, saksofonistu Renāru Lāci, pianistu Ritvaru Garozu, basistu Tomu Poišu, bundzenieku Andri Buiķi.

Kārlis Vanags vada bigbendu

M.P.: Kas būtu katram jādara, lai džezs Latvijā paliktu populārāks?

K.V.: Diez vai tāda shēma kādam ir uzzīmēta. Taču esmu novērojis vairākas lietas, kas mūziķiem būtu jāņem vērā. Lai ieinteresētu parasto klausītāju ar džezu, tad šai mūzikai jābūt ļoti kvalitatīvai un tai jādod klausītājam ļoti liels enerģētiskais lādiņš, jāaizmirst tādas frāzes, kā: “džezu jau tāpat neviens nesaprot”…

Manuprāt šis ir arī tas laiks, kad mūziķiem vairāk jāstrādā pie sava tēla, atpazīstamības, katram jābūt savā ziņā arī labam menedžerim.

M.P.: Varbūt pāris padomi topošajiem saksofonistiem kā mācīties džezu?

K.V.: Mums gan noderētu vairāk trompetisti un trombonisti.

Taču ieteiktu visiem pirms, ķerties pie jebkura stila mūzikas, atrast labu pasniedzēju, kas saved kārtībā tehniskās lietas, jo nevienam nav vajadzīgs džezmenis, kas spēlē intonatīvi neprecīzi un ar nepatīkamu skaņu.

M.P.: Ja ir vēl kaut kas, ko Tu labprāt dalītu ar jazzmusic.lv lasītājiem, lūdzu, pastāsti!

K.V.: jazzmusic.lv lasītājiem novēlu būt aktīvākiem, apmeklēt vairāk koncertus, ieteikt to saviem draugiem. Bez Jums mums diez vai izdosies.

  1. admin says:

    maķīts 27.07.2009 02:11:57 teica:
    respect

    FansKubā 26.07.2009 13:51:10 teica:
    Kārlis Vanags ir viens no retajiem, kas tiešām mēķtiecīgi un kvalitatīvi virza Latvijas džezu uz augšu

    FansKvadrātā 26.07.2009 13:48:01 teica:
    Ir mūziķi, kuri daudz runā bet maz dara. Šis ir pilnīgi pretējs gadījums.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


*